woensdag 28 mei 2014

M: vlierbloesem-beignets

   
1 van de 2 reuzen
mijn tuinkast verstopt tussen de 2 vlierbessen
































Nadat ik afgelopen week zoveel in de moestuin ben geweest, met steeds weer iets pakken uit mijn kast, kwam ik dus ook elke keer bij de vlierbessen. En dan kan het me niet ontgaan dat er een hele bloemige geur hangt en dat de meeste schermen mooi open zijn. Op dit moment ruik ik een vlierbes eerder dan dat ik er een zie...
Het is er gewoon precies de tijd voor!
En dat deed me dan weer denken aan een aflevering van "de moestuin van Wim" waarin hij knapperige vlierbloesembeignets maakte en met smaak opat.
En met een vlierbes voor mijn neus met mooie schermen was de keus snel gemaakt. Ik ga het ook proberen! Al heb ik vooral schermen uitgezocht die aan de achterkant en de zijkant groeien, want vlierbessenjam is mijn favoriet. En bloesem nu plukken betekent minder bessen straks... 


Met een scherm of 12 fietste ik naar huis. Genoeg om een experiment mee te doen en iedereen te laten proeven. Tegen de tijd dat mijn jongste thuiskomt van school, wil hij altijd (!) eten. Honger!! Dat leek me een goed moment om hem dit eens voor te zetten.

Eerst het recept:

- schermen van de vlierbes met het steeltje er nog aan. (als een soort handvat)
- pannenkoekbeslag van meel/bloem, ei, melk, beetje zout
- olie om in te frituren
- honing of poedersuiker voor erop, als je van zoet houdt

Kijk de schermen na op beestjes of ander spul. evt. afspoelen en op een droge theedoek laten drogen. Er gaat dan wel stuifmeel van de bloemetjes verloren en dus wat smaak...
Doop een scherm goed in het pannenkoekbeslag en laat dit wat uitdruipen.
Leg dit in de hete olie totdat het goudgeel is, gaat snel!
Even laten drogen op een keukenpapiertje en warm opeten, evt met honing of poedersuiker. Wij hadden de poedersuiker. Honing lijkt me wel een beetje gedoe eigenlijk...





iets teveel beslag nog??


En dan: de jongste zei: "tja, het kan, maar geef mij maar gewoon pannenkoeken" maar at er wel 3 op.
en ik: "het is mij iets te bloemig, ik vind de jam van de bessen veeeeel lekkerder"
de oudste zei: " het voegt niets toe" en hield het er bij 1
en mijn man zei: "het lijkt wat gewoon, maar na even komt de smaak vrij, is wel lekker" en at het bord verder leeg.

Het ziet er heel leuk uit, ik zal het zeker nog eens maken als er mensen binnenkort komen eten of als we iets willen maken/bakken in het weekend. 1 nadeel: het pannetje met olie schoonmaken en de baklucht in huis...En ik denk dat ik dan een van onderstaande recepten ga proberen, net weer wat anders... En anders laat ik het mooi bessen worden en moet ik alleen iets verzinnen om tegen die tijd de vogels te slim af te zijn...



Het andere recept:

1 dl water -
1 eidooier -
80 gram bloem -
1/2 theelepel kaneel -
1/2 theelepel fijn geraspte citroenschil -
1 eetlepel fijne suiker of basterdsuiker -
1 eiwit stijfgeklopt 
Bereidingswijze
Klop het beslag in de kom met de eidooier. Maak er een mooi glad beslag van. Laat het geheel 20 min. rusten. Schep net voor het beginnen het stijfgeslagen eiwit er door heen. Doop de bloemen van de vlier erin en frituur dit tot ze goudbruin zijn. Strooi er nog wat (poeder) suiker overheen.



Of dit recept:
  • 16 schermen Vlierbloesem
  • 200 gr Bio tarwebloem
  • één ei
  • 33 cl bier
  • snuifje zout
Bereidingswijze
Zeef de bloem.Klop het ei los in het bier. Maak een kuiltje in de bloem en roer er de vloeistof langzaam doorheen. Laat het beslag minimaal een half uur in de koelkast rusten. Verhit frituurolie tot 180°. Dompel een bloesemscherm in het beslag en laat het wat afdruipen. Leg het scherm in de hete olie, zodanig dat het steeltje naar boven steekt. Laat kort bakken tot het beignet goudgeel is, haal het bij het steeltje uit de olie en leg op keukenpapier zodat het overtollige vet hierdoor wordt opgenomen. Herhaal met de rest van de schermen. Serveer bestrooid met poedersuiker. Het is verleidelijk om het halfuurtje 'wachttijd' over te slaan, maar voor echt luchtige beignets is dit toch belangrijk!



2 opmerkingen:

cr-mics zei

Haha, ook met vlierbloesem in de weer geweest? Zie m'n allereerste berichtje op deze blog.. http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.nl/2012/06/c-vlierbloesem-avontuur.html
Je bent tot precies dezelfde conclusie gekomen als ik toen...toch zussen hè?

Mirjam zei

Ik was jouw bericht alweer vergeten....Nou ja, 2012, is ook al weer lang geleden. Tja, wachten op de vlierbessen, mijn laatste potje vlierbessenjam is op. Ik wil er dus dit jaar meer maken, op zoek dus naar andere vlierbessen in de buurt. En je hebt gelijk, nu zijn ze makkelijk te herkennen en dan maar onthouden. En dan sneller zijn dan de vogels...