donderdag 27 maart 2014

C: Lente-moestuin

Het is vrij druk geweest hier, de afgelopen tijd. Maar zo zoetjes aan beginnen de jaarcursussen Keramiek die ik geef, af te lopen en vallen er kleine gaatjes in de week. Best een lekkere verandering. Dus om te bewijzen dat ik niet alleen nog maar over kippen kan schrijven (Ja, ik weet.. ik heb me een beetje laten gaan met dat onderwerp.) besloot ik nu een start te maken met het schrijven over de moestuin, want die is er óók nog na de winterstop!
Maar omdat ik het zelf niet zo nodig vindt om dat heel gedetailleerd en dagelijks/wekelijks te doen.. want ieders situatie, moestuin of inhoud daarvan is toch weer anders.. dacht ik om dit komend jaar bij elk half seizoen even stil te staan voor een kleine 'wandeling' door de tuin. De plannen, de vooruitgang of gewoon, de stand van zaken in al haar glorie of verval.
Laat het nou net afgelopen weekend officieel LENTE zijn geworden! Dus hierbij het eerste deel, de moestuin rond 21 maart.


De afgelopen 3 maanden is de moestuin vooral in rust geweest en kwam ik er niet zo vaak. In de herfst had ik nog veel planten gerooid (zo is er onder andere een grote (zure) bessenstruik uitgegaan die voor de kas stond, ook een grote braam en heel veel riet achter bij de sloot.) en probeerde ik zoveel het weer het toeliet de zevenplaag overal wat in te perken.
Het toedekken van de opgeschoonde bakken aan de linkerkant beschreef ik nog hier.
Wel heb ik nog een paar dingen geplant. Zoals bijvoorbeeld knoflookteentjes (rechtsvoor op bovenstaande foto) van 4 verschillende rassen. 2 hardnecks en 2 softnecks, om het verschil in smaak zelf te kunnen ervaren. En op de plek van de grote zure bessenstruik kwamen wat aardperen. Tot slot nog wat nieuwe bessenstruikjes in lei-vorm in de grond gezet. (Kruisbes, zwarte bes en witte bes.) Maar toen sloeg de drukte toe en hield ik het voor gezien.

Dat wil zeggen, qua echte groene werkzaamheden dan, want ik kreeg plannen genoeg. Zo wil ik graag een groot stuk (ongeveer 25 m2) van de moestuin reserveren voor een kruidentuin. Zie je het stuk zwarte plastic liggen? Dát wordt de kruidentuin. De grond daaronder is al onkruidvrij gemaakt. En die kuub stenen die erachter ligt is voor een paar verhoogde bakken in die kruidentuin. Ik heb die stenen kunnen krijgen van iemand die ze naar de stort wilde brengen en gelukkig was er niet echt haast bij want ik kon steeds maar kleine beetjes vervoeren. Heb er een paar weken over gedaan. Elke steen heb ik nu al minstens 4 keer in m'n handen gehad want ze moesten eerst van een fietskarretje naar de auto en van de auto vervolgens weer in de kruiwagen, voor ze op de tuin kwamen te liggen.. zucht. Maar ze zijn er nu allemaal, dus dat is alvast achter de rug.
Verder heb ik ook erg veel gesjouwd met vuilniszakken vol met houtsnippers. Nieuwe houtsnippers die straks tussen de planten en op de looppaden komen. Ze liggen nu in de kas, je komt ze straks vanzelf tegen.

Het stuk achter de toekomstige kruidentuin en de kas is nog een rotstukje. Dit is het stuk waar ik vorig jaar, toen ik dit hele rechterdeel tuin met kas erbij kreeg, nooit meer aan toe ben gekomen. Er stond die grote zure bessenstruik en de grote braam. Allebei met hun wortels VOL in het zevenblad. Het moet nog helemaal onkruidvrij gemaakt gaan worden, vóór mei, want dan wil ik hier pompoenen, maïs en peulen gaan zetten (naar het principe van de "drie zusters", de indianen-uitvinding om deze planten bij elkaar te zetten om zo elkaar te versterken, qua steun, voedingsstoffen en bedekking.)

Van dat rotstukje is de rand vóór de kas in december al gedaan. Want de aardperen moesten daar in de grond. Aardperen woekeren enorm, en ook al heb ik gekozen voor een ras dat amper zou moeten woekeren heb ik er voor de zekerheid toch maar een hoog stuk bamboescherm omheen gegraven. Ook om het zevenblad eventueel niet bij de aardperen te kunnen laten komen, mocht het zevenblad terugkomen (en dat zal zeker gebeuren als ik er niet bovenop blijf zitten.)

De kas is op dit moment vooral een opslagplaats voor al die zakken houtsnippers. En het is een prima overwinteringsplek geweest voor een paar planten in pot. Maar van al mijn mooie plannen om vroeg in het voorjaar al in de kas te gaan voorzaaien en uitplanten is niets gekomen. Te druk ook. Maar ik ben nu al voornemens om er wél in het najaar gebruik van te maken om wintergroenten te planten. En natuurlijk de hele zomer. Ik ga zeker weer voor tomaten, komkommers, paprika's en aubergine. Ook tomatillo's komen er deze zomer te staan.

De artisjokken zijn uitmuntend de winter doorgekomen en moeten snel meer ruimte krijgen voor hun wortels, maar ik wacht nog heel even tot we halverwege april zitten voor ik ze buiten uitplant, en laat ze in de tussentijd langzaam afharden. Ook wat rozenstruikjes (bottelrozen) die ik deze winter als kale wortels heb gekocht beginnen in de kas al uit te lopen. Ook die moeten binnenkort naar buiten. De vlieren staan al in de open lucht want die kregen last van luizen.

Maar dan... Achter de kas is nog een stuk waar ik nog even geen tijd voor heb. Er ligt nog een fundering van een huisje wat de vorige eigenaar voor overdracht heeft moeten afbreken (omdat er officieel geen kas én huisje op één perceel mag staan) Het ligt nu opgevuld met.. jawel.. houtsnippers! Keurig toegedekt. Ook hier piept overal zevenblad omhoog. Het is nog even een verdomhoekje. Heb er wel ideeën voor maar de uitvoering heeft iets minder prioriteit, dus vergeet ik het liever even zodat m'n hoofd niet zo vol hoeft te zitten.
Twee potten blauwe bes staan inmiddels buiten de kas al af te harden.

Dit is het stukje grond achter de zeven grote houten bakken aan de linkerkant van de tuin. De twee smalle bakken die haaks naast elkaar liggen zijn de (groene) aspergebedden. Dit jaar mag ik er voor het eerst beperkt van oogsten want dan zitten ze in hun derde groeiseizoen! Kijk ik nu al naar uit. De plek die er links van ligt is gereserveerd voor een grote koude bak. Het glas daarvan heb ik deze winter bij een container kunnen meenemen. Is van een oud douche-scherm. Helemaal van gehard glas. Maar ja, moet 'm nog wel in elkaar timmeren.
Zie je het rijtje opstaande stoeptegels achter de aspergebedden? Daar zit een rijtje herfstframbozen in de grond. In de winter afgesnoeid. Ook die zitten helemaal in een zevenbladplaag, dus ik ga ze nog opgraven en in een schoon stukje grond opnieuw uitdunnen en uitplanten. Het is de klus met de allermeeste prioriteit op dit moment want de frambozen staan al bijna op uitlopen. 

Dat onkruidvrije stukje grond ligt meteen daarachter. Ik ben er al mee aan de slag geweest door het met een riek op te schonen. Moet nog een paar vierkante meter en dat gaat langzamer dan je denkt want in geval van eventueel zevenblad moet je best diep gaan en voor de zekerheid ook meerdere keren. Maar dat gaat vast lukken! Dit hele stuk ligt qua ligging precies naast de kas.

Ik heb er in het najaar al een rijtje bessenstruiken in de grond gezet, die al heel mooi met hun eerste blaadjes en zelfs bloemvruchtjes komen. Net als bij de aardperen heb ik hier ook de struiken bescherming tegen zevenblad meegegeven, door ze in een (bodemloze) container in te graven. 

Dit is het andere verdomhoekje. Het ligt naast het eerder genoemde verdomhoekje, dus eigenlijk gaat het om het hele achterste stuk van de tuin. Er staan twee oude appelbomen die, voor ik vorig jaar deze tuin overnam, al een aantal jaar niet gesnoeid waren. Het afgelopen seizoen zijn ze flink onder handen genomen en dit jaar ga ik kijken of ze überhaupt wel lekkere appeltjes geven. Anders vervang ik ze voor nieuwe appel-leibomen. Ook staat er een oude druif die maar scheuten blijft produceren, ondanks insnoeien. Mijn druif thuis doet dat gelukkig niet dus van deze ben ik niet heel erg gecharmeerd. Maar hij geeft wel lekkere druifjes.
Punt is wel dat ook hier het zevenblad flink heeft geworteld. En hier is het lastiger opschonen vanwege de wortels van de druif, appel én de oude conifeer die vorig jaar is gerooid. Zucht... 

Thuis ben ik inmiddels redelijk bescheiden aan het voorzaaien begonnen. Vooral de planten voor in de kas straks want hoe langer hun groeiseizoen is hoe beter. Paprika in verschillende soorten en ook aubergine en tomatillo. En de heirloom-tomaten gaan deze week de zaaitrays in. Ook een stuk gember is aan het uitschieten, dat lijkt me een leuk experiment. Het liefst had ik ook nog kurkuma erbij gehad maar dat kon ik niet biologisch vinden.
Buiten staan wat verschillende slaplantjes, uien, andijvie en erwten. En er staan al een stuk of 10 tuinbonen in de moestuin uitgeplant. Nog niets baanbrekends eigenlijk. Ik weet van voorgaande jaren dat je vaak té snel té veel wil doen, dus ik hou me in en pak het iets gefaseerder aan. April en mei zijn ook nog prima maanden om te zaaien dus ik heb nog tijd zat!

Dus ja.. dat is het dan. De moestuin is eigenlijk nog redelijk saai om te zien en er ligt veel werk op me te wachten, vooral door al het zevenblad. Maar ook dat harde werken hoort erbij als je een moestuin hebt en 200 m2 is dan best een stuk om bij te houden. Ik zie de blaren, spierpijn en halve zonnesteken al in het verschiet, daar hoef ik dus niet heel erg romantisch over te gaan doen. Maar daartegenover staat óók het feit dat je wellicht lichamelijk wel door de mangel wordt genomen, geestelijk is je hoofd over het algemeen gewoon helemaal leeg, en dat is best een lekker tegenwicht in deze jachtige wereld.
Zelf heb ik het meeste zin in het aanleggen van de kruidentuin. Dus wie weet, over drie maanden als ik de zomer-moestuin ga verslaan, dat je weer langskomt om te zien hoe het ermee staat? Zou ik leuk vinden!

2 opmerkingen:

Hetty zei

Oeps al dat zevenblad. Wat een werk zal dat zijn nog afgezien van je grote moestuin. Zet hem op!

groetjes,

Hetty

cr-mics zei

Dank je.. een kwestie van verstand op 0, en blik op oneindig..en dan elke keer een stukje. Dat is mijn optimistische strategie. Zevenblad is trouwens eetbaar dus dat wordt ook veel 'pesto' en soep maken denk ik.