zaterdag 2 maart 2013

C: Quinoa

Een paar weken terug had ik er alleen vaag ooit over gehoord, maar sinds kort eet ik het elke dag met smaak! Quinoa.
Quinoa (uitgesproken als kienwah.) lijkt op graan en wordt in de keuken vooral toegepast als alternatief voor rijst of couscous, maar het is géén graansoort. (Het behoort tot de tweezaadlobbige kruidachtigen..dezelfde familie als spinazie en snijbiet, alleen worden van quinoa niet het blad maar het zaad gegeten.)
Het is supergezond. Zeer rijk aan hoogwaardige eiwitten, voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Het geeft je lang een vol gevoel én het is glutenvrij..
Dat alleen is al een reden om het gewoon eens een keer te proberen. Gewoon te koop bij Albert Heijn of natuurvoedingswinkels.

Maar de reden dat ik er zo weg van ben is dat het ook heerlijk is als ontbijt! Ja echt..ontbijt!
Vooral met dit koude, saaie, grijze weer buiten is het echt lekker om na een lange ochtendwandeling met de honden iets warms in je maag te voelen. Hou je van gezond zoet kruidig, dan moet je het gewoon een keer proberen.
Wat je nodig hebt.. (vele variaties mogelijk, zo wordt elke dag anders!)
  • 75 gram quinoa. (wit, rood of zwart.) Ze zeggen dat de witte het meest neutraal smaakt en de rest wat 'aardser'. Ik vind ze allemaal lekker.
  • 75 gram vocht. Dat kan water, melk, sojamelk, kokosmelk, amandelmelk..zelfs thee zijn.
  • Fruit. Zoveel als je lekker vindt. Vers of ingevroren, of gedroogd.. Ik neem vaak van die ingevroren vruchten die je in een doosje kunt kopen (blauwe bes of braam of framboos etc) en wat gedroogd fruit (cranberry of goji-bes of rozijnen of gewelde abrikoos.) maar het kan natuurlijk vanalles zijn. Geraspte appel ... banaan ... noem maar op!
  • Noten. Ongeveer 2 eetlepels. Wel ongezouten noten. Ook hier kun je steeds wat anders nemen.. Walnoten, hazelnoten, pecannoten, amandelen, macadamia...
  • Zoetstof. Beetje suiker, stroop of honing naar smaak. Ik gebruik nu ahornsiroop (maple-syrup) wat erg lekker is. Stevia zou ook kunnen lijkt me.
  • Kruiden. Een theelepeltje kaneel is het meest gangbare. Lekker verwarmend. Maar ik heb nu ook een poedermengsel gemaakt van wat kruidnagel, kardemom, kaneel, peper en nootmuskaat waar ik 'n kwart theelepel van doormeng. Iets sterker voor de liefhebbers.

Zet een pannetje met het vocht en de quinoa op een vuur en blijf roeren tot het kookt. 
Draai daarna de pit lager (of zelfs op een vlamverdeler) en laat het 5 minuten zachtjes pruttelen onder af en toe roeren.
Daarna het vuur uitzetten en het pannetje afgedekt nog 10 minuten laten staan.

Omdat ik bevroren vruchtjes gebruik zet ik een keramieken schaaltje op het pannetje zodat het fruit door de warmte alvast kan ontdooien. Tegen de tijd dat de quinoa erbij gaat is het goed. In de tussentijd haksel ik de nootjes en doe de kruiden erbij.
En dan smullen maar!! Ik heb het geluk dat ik vaak 's ochtends vrij ben en dus alle tijd heb om rustig dit ontbijtje te maken. En na m'n flinke griep van vorige maand voelt het ook echt heel goed om even wat bewuster met eten om te gaan. Als halve vegetariër (geen vlees, wel vis) is er ook niet zo gek veel om op je brood te doen. Vis uiteraard niet 's ochtends, vlees valt sowieso af, van kaas krijg ik vaak snel genoeg, muesli is zo koud.. haha.. nee, ik ben nu even bevooroordeeld.. Quinoa is het nieuwe ontbijten!!



Geen opmerkingen: